Corsi di Musica Elettronica & Ableton Live

Livello : Principianti o Intermedi

Ogni lunedì e sabato tra il 12.02 e il 23.03 (ore 17.00>19.00 e 19.00>21.00) [possibili variazioni in corso d’opera]

a cura di Federico Pipia

Dopo la partecipata esperienza del primo laboratorio, Federico Pipia propone a Camere D’Aria due nuovi corsi dedicati a Music Production, Editing Audio e Live Electronics. Gli incontri sono divisi in due livelli di preparazione: principianti ed intermedi.

Il corso per per principianti consiste in un’introduzione teorica e pratica per musicist* di qualunque livello e non musicist* che vogliono approcciarsi al mondo della musica elettronica e digitale, con particolare focus sulla DAW Ableton Live. Si tratteranno, tra le varie tematiche, gli argomenti fondamentali per comprendere il funzionamento strutturale del mondo dell’Audio Digitale: le DAW, il MIDI, le tracce Audio/MIDI/Instrument, le interfacce audio, le modalità e gli strumenti utili a registrare, la sintesi additiva, l’editing audio (inclusi equalizzatori, compressori, riverberi, linee di ritardo, etc.).

Il corso per intermedi è dedicato a chiunque abbia sviluppato una discreta dimestichezza con il programma e voglia comprendere meglio come sviluppare i propri progetti e come funzionano nel dettaglio strumenti interni ed esterni ad Ableton Live, sia per la produzione in studio che per la musica dal vivo. È dedicato a chiunque voglia approcciarsi più seriamente alla produzione musicale, alla composizione, al sound design, e al live electronics.

I percorsi sono aperti a persone con formazioni diverse, che grazie ad una metodologia diversificata potranno coesistere nella stessa classe imparando gli uni dagli altri.

I due corsi, ciascuno della durata di 10 lezioni da 2 ore, si svolgeranno tra il 12 febbraio e il 23 marzo. Durante le varie giornate ogni partecipante verrà accompagnato nella direzione che riterrà più propria (Sound Design, Elettronica dal vivo, Composizione Digitale), ponendosi in confronto e in ascolto con il percorso parallelo degli altri.

Per info su date, orari e prenotazioni : clicca qui


Bio di Federico Pipia

Musician, composer, sound artist, director, born in Palermo in 1996.

After his studies in set design and visual arts in Palermo, he enrolled in 2015 at the G. B. Martini Conservatory in Bologna to attend a Bachelor’s degree in Electronic Music (with a graduation thesis in electroacustic composition and analysis on the narrative usage of spatialization in acousmatic music) and a Master’s degree in Sound Design (with a thesis in improvisation and new technologies based on the software TOTEM, a project of digital conduction developed in collaboration with the Software Architect Thomas Benzoni), both cum laude. His research is focused on the blending of different genres and sonorities, on augmented instruments/objects and on the usage of space as a narrative element.

He is interested in music and direction for theater, cinema and audiovisual, acousmatic and electroacoustic composition, instrumental improvisation, live electronics and musical productions of various kinds; he has performed his projects in numerous theaters, venues and international festivals (Societas Teatro Comandini, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Biondo Palermo, Tempo Reale, Palazzo Butera, FontanaMixEnsemble, Curva Minore, Vera Groningen, Centro Musica Modena, Polychrome Jazz Festival and many others). His musical research focuses on the contamination between different genres, the use of space as a narrative element and the combination of instruments, objects and new technologies. As a director, he is involved in sound theater, performances and short films.

He has taught, in academic and non-academic settings, masterclasses (Cuneo Conservatory), courses (Bologna Conservatory) and improvisation workshops for electronic and acoustic instrumentalists as a teacher.

Under his full name, Federico Pipia, he writes, composes, performs and directs works related to sound art, electroacustic music, performance, theatre plays and films.

He has curated and co-curated many works of the Electroacoustic Improvisation Collective Minus, (Some Examples), both as musician, composer, conductor of improvisation systems/gamepieces and as an author and director in the field of sound theater and musical performances.

Under the name PIPYA (https://linktr.ee/pipya) he composes instrumental music with an approach that combines distant genres and sounds, from clubbing to progressive, jazz and avant-garde music; the project has received some national recognition (f.e. Winner Arezzo Wave E.R. 2021, Winner Music is The Best 2022) and is now part of Panico Concerti’s rost

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